Ammattioppilaitosten verkkovertailu 2017 - Edupoli
suomi

Ammattioppilaitosten verkkovertailu 2017 - Edupoli ponnisti ykköseksi

27.06.2017

Suomen merkittävimpien ammattioppilaitosten verkkopalveluiden vertailussa Edupoli ponkaisi ykköseksi. Verkkopalvelu-analyysi toteutettiin toisen kerran ja mukana olivat kaikki Suomen keskeiset ammattioppilaitokset. Vertailun on tehnyt Focus Flow, jossa he analysoivat kuluvan vuoden keväällä 35 merkittävimmän suomalaisen ammattioppilaitoksen verkkosivustot. 

Edupoli ponkaisi ykköseksi parantamalla sekä näkyvyyttä että vaikuttavuutta

Vertailun kärkeen nousi Edupoli viime vuonna uudistetulla sivustollaan. Hyvä tulos syntyi muun muassa jaettavuudesta, nopeudesta, sisällöstä ja sosiaalisesta kiinnostavuudesta. Sivuilla on riittävästi sisältöä joka puhuttelevan kävijöitä ja jota myös jaetaan eri kanavissa.

"Edupolin uudistamisessa oli selkeät tavoitteet mitä halutaan parantaa. Esimerkiksi konversiot sekä bounce rate ovat parantuneet huimasti", kertoo asiakkuusjohtaja Mikko Kivekäs. Huolellinen taustatyö, kävijöiden kuuntelu sekä markkinoinnillinen ote näkyvät esimerkiksi hienosti toimivana koulutushakuna.

Kivekkään sanojen mukaan sivusto on Edupolin sykkivä sydän verkossa. Ammattioppilaitos on vahvasti mukana valikoiduilla sosiaalisen median kanavilla ja hyödyntää somea taitavasti sekä liikenteen generoinnissa että sivuston sisällön jakamisessa. 

Kärjessä pysyminen vaatii jatkuvaa kehittämistä

Oppilaitosten verkkosivustojen kehittämisessä tyypillinen prosessi on ollut sellainen, jossa tehdään iso kokonaisuudistus, jonka jälkeen unohdutaan jopa useaksi vuodeksi tuottamaan rutiininomaisesti pakolliset sisällöt sivustolle. Edupolissa tähän ei aiota tyytyä vaan Kivekkään mukaan: "tavoitteena on entisestään parantaa käytettävyyttä, kytkeä sivustoon erilaisia markkinoinnin automaatioprosesseja sekä kehittää sisältöä entistä kiinnostavammaksi".

Edupolissa on sivuston kehittämisessä selkeä strategia, joka on myös muistettu toteuttaa. Tämä lyö kovan haasteen kilpailijoille. "Ratkaisevaa on strategian jalkautus, pöytälaatikkosuunnitelmilla ei ole mitään vaikutusta. Vertailu edellisen vuoden analyysin tuloksiin osoittaa, että keskittymällä oikeisiin asioihin voidaan vuoden aikana saada aikaan todella hyviä tuloksia. Jopa suhteellisen pienellä vaivalla", Recommendedin digitaalisen vaikuttavuuden asiantuntija Tero Heittola toteaa.

Lähde Focus Flow.