Älä yritä myydä pizzan ostajalle pihviä - Edupoli
suomi

Älä yritä myydä pizzan ostajalle pihviä - kuinka pärjätä työnhaussa

02.09.2016

Olen viimeisen vuoden aikana kohdannut kymmeniä eri alojen työnhakijoita. Jokaisen tavoitteena on ollut löytää itselle sopiva työpaikka ja oma tavoitteeni on ollut saada osaaville ihmisille töitä. Hämmästyttävää kyllä, alasta ja työkokemuksesta riippumatta samat asiat näyttäisivät tulevan uutena oppina työnhakijoille yhä uudestaan.

Netti pursuaa työnhakuvinkkejä. Alan konsultteja on paljon liikkeellä, itsekin olen yksi heistä. Konsultteja kohtaan on suuria odotuksia, he puhuvat henkilöbrändäyksestä ja CV:n napakasta räätälöinnistä. Moni kuvittelee, että työnhaku on insinööritiedettä. Ajatellaan, että rekrytointi ja työpaikan saaminen ovat prosessi, joka kulkee tiettyä ennakoitavissa olevaa rataa pitkin. Pätevin kuulemma valitaan.

Usein unohdetaan tosiasia, että työnhaku on pohjimmiltaan viestintää ja vuorovaikutusta. Siinä pätevät samat lainalaisuudet kuin muussakin ihmisten välisessä toiminnassa. Ei ole olemassa lakia työnhausta tai momenttia, joka määrää, mitä CV:ssä täytyy olla. Vaikka rekrytoinnista halutaan antaa mielikuva, että pätevin ja osaavin palkataan, ensivaikutelman, fiilisten ja mielikuvien vaikutusta ei kannata aliarvioida. Hyvä CV riippuu työnhakijasta ja haettavasta työpaikasta. Se on sidoksissa myös siihen, mitä rekrytoija sattuu arvostamaan. Samalla kun rekrytoidaan alan asiantuntijaa, valitaan myös kollegaa kahvipöytiin ja työkaveria työpaikan pikkujouluihin. Siinä on mielikuvilla iso vaikutus.

Työnhakijoita ohjeistetaan kertomaan omasta osaamisesta – pitää osata markkinoida itseään. Aivan oikein, mutta usein käy niin, että työnhakija markkinoi itseään liian innokkaasti ja unohtaa sen, mitä työnantaja etsii ja haluaisi kuulla. Työnhakija unohtuu kertomaan itselle tärkeistä asioista ja tehostaa tarinaansa ylisanoilla ja lauserakenteilla, jotka saisivat äidinkielen aineissa vastaansa punakynähyökkäyksen. Työnhakija arvelee, että sen on pakko kiinnostaa myös työnantajaa. Kun ei välttämättä kiinnosta! Oleellista on se, mitä työnantaja etsii ja mitä annettavaa työnhakijalla on haettavaan työhön. Kun työnantaja saa tähän vastauksen, se on itsensä markkinointia. Kun ei jorista kovin paljoa ylimääräisiä, on se napakkaa.

Liian usein työnhakija ei myöskään vaivaudu lukemaan rekrytointi-ilmoitusta, vaan päättelee tehtävänimikkeen perusteella, mitä työtehtävä pitää sisällään. Esimerkiksi varastomies voi joko lastata rekkoja terminaalissa trukilla tai ottaa postimyyntifirmassa vastaan asiakkaan sähköpostitilauksia, kerätä tuotteita hyllystä ja postittaa niitä. Kummatkin ovat varastomiehiä, mutta arvatenkin tehtäviin tarvitaan erilaista osaamista. Itsensä markkinoinnissa kannattaa olla selvillä tehtävän vaatimuksista. Pizzan ostajalle ei kannata markkinoida mehevää pihviä.

Liika rehellisyyskään ei oikeasti kannata. Ajatellaan, että työnantajan tulee saada tietää myös työnhakijan puutteet. Mutta ei CV:ssä oikeasti tarvitse mainita olematonta ruotsin kielen taitoa, selkävaivoja tai puutteellisia Excel-taitoja. Ei autojakaan mainosteta ja myydä niiden tyyppivikojen perusteella!

Moni työnhakija ajattelee rekrytointitilaisuuden kuulusteluna, jossa rekrytoijan tavoitteena on löytää työnhakijasta virheitä ja etsiä syitä olla palkkaamatta. Miksi hän ikinä olisi päässyt haastatteluun asti? Kyllä rekrytoija toivoo jokaisen hakijan kohdalla, että kunpa tässä olisi se henkilö, jota olemme kissojen ja koirien kanssa etsineet. Kokemukseni mukaan työnhaussa onnistuvat ne hakijat, jotka tietävät, mitä osaavat ja ovat perehtyneet työnantajan toiveisiin. Hyvä työnhakija osaa myös viestiä osaamisestaan niin, että taidot ja työnantajan tarve kohtaavat.

Ei se loppujen lopuksi vaikeata ole, sanovat asiakkaani. Täytyy vain ottaa selvää, mitä työnantaja haluaa ja kertoa itsestäsi niitä asioita. Polkupyöräilemään oppii ajamalla ja töitä oppii hakemaan hakemalla töitä.

Matti Matikainen
toimii vastuukouluttajana Uravalmennuksissa ja johtamisen koulutuksissa. Lisäksi hän kouluttaa opetushenkilöstölle pedagogisia taitoja