Aina ei ole niin tärkeää mitä opetan - vaan miten - Edupoli
suomi

Aina ei ole niin tärkeää mitä opetan - vaan miten

13.04.2016

Kouluttajan työ on tunnetilojen ja fiilisten kohtaamista ja niiden ohjaamista. Tunteet vaikuttavat oppimiseen meillä kaikilla. Jos on huoli huomisesta tai tylsistyttää ihan vietävästi, ei oppi tartu. Tehokas oppiminen edellyttää, että opiskelija on hereillä ja motivoitunut.

Kouluttajan työ vaatii paitsi asian hallintaa, mutta ennen kaikkea innostumista omasta asiasta, silmien paloa, heittäytymistä, itsensä likoon laittamista, riskien ottamista ja epävarmuuden sietämistä. Se vaatii sen tunteen hyväksymistä, ettei kontrolloi kaikkea. Samalla opiskelijakin saattaa innostua ja jotain yllättävää saattaa tapahtua - oppimista.

Helppoahan se olisi, kun kaikki istuisivat hiljaa tuoleillaan ja voisin lukea omat kalvoni, tehdä työni suunnitelmani mukaan. Olisivat vaan aloillaan ja antaisivat minun hoitaa työni rauhassa.
Jos haluaa vaikuttaa opiskelijan ajattelun kehittymiseen, ei ole aina niin tärkeää, mitä opettaa. Tärkeämpää on, miten sen tekee ja millaisen tunnelman saa luotua. Opiskelijalla on paljon kokemuksia ja ajatuksia ja kouluttajan tehtävä on auttaa heitä löytämään niitä, ei kertoa oikeita vastauksia.

Perusopetuksen opettajille helmikuussa pitämämme koulutus jatkui kokemuksellisen alun jälkeen erilaisilla toiminnallisilla ja opiskelijoita aktivoivilla harjoituksilla. Emme ehtineet kertoa kaikkea toiminnallisuudesta ja opiskelijan aktivoinnista, vaan harjoittelimme asioita käytännössä. Osallistujat kertoivat omista kokemuksistaan ja oppivat ennen kaikkea toisiltaan ja tekemällä itse asioita.

-    Innostuin heti kokeilemaan erilaisia harjoituksia omien oppilaiden kanssa.
-    Mukava tunnelma ja ilmapiiri. Hyvä muistutus siitä, että luokassa on erilaisia oppijoita.
-    Tästä päivästä jäi hyvä ja virkistävä mieli. Olin todella väsynyt työpäivän jälkeen, mutta nyt ei väsytä yhtään :) Eli hyvä ”luento”!

 

Matti Matikainen
toimii vastuukouluttajana Uravalmennuksissa ja johtamisen koulutuksissa. Lisäksi hän kouluttaa opetushenkilöstölle pedagogisia taitoja.